Senarai Pengedar Shaklee

Saturday, April 19, 2014

RAHSIA KEHAMILAN SIHAT

.



Orang-orang tua pernah berkata " ibu hamil ni makan untuk berdua". Maka kita faham bahawa keperluan ibu hamil adalah melebihi daripada biasa. Ibu-ibu hamil memerlukan zat dan khasiat pemakanan untuk pembentukan bayi dan kesihatan diri sendiri agar perkembangan bayi dan ibu sihat serta membantu memudahkan proses kelahiran. Semuanya dengan izin Allah.

Apakah keperluan ibu-ibu yang mengandung ini?

Mari kita tambah sedikit ilmu hari ini.

Berikut adalah vitamin-vitamin yang diperlukan ibu-ibu hamil: 



1. Ostematrix ( calsium magnesium) - 4 biji sebelum tidur



Ibu yang mengandung memerlukan 1000-1300mg kalsium. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Setiap sebiji Ostematrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium dan vitamin D  berfungsi untuk membantu penyerapan kalsium dengan lebih baik. Kalsium sangat penting dalam pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. 

Kalsium penting untuk membantu pembekuan darah dengan sempurna, memperbaiki ransangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot, menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi. Kekurangan kalsium akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutuan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. Jika kalsium untuk bayi tidak mencukupi, maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko osteoporosis pada usia tua.



2. Energizing Soy Protien - satu sudu besar minum 1-3 kali sehari 



Sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit serta membantu pertumbuhan  bayi yang sihat. 

ESP juga memberi tenaga kepada ibu-ibu  yang mengalami morning sickness yang amat teruk. Membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protin semasa mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan perkembangan fetus. 


3. Vitamin B. Complex- 1 biji sehari



B. Complex Shaklee sangat unik kerana ia lengkap dengan asid folic dan 8 kumpulan vitamin B. Asid Folic sangat penting untuk mengelak kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya "Spina Bifida". Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400mg keperluan asid folic sehari. Keperluan asid folic amat penting 3 bulan sebelum merancang untuk mengandung hinggalah tempoh sepanjang kehamilan.  Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro boleh berlaku seawal minggu pertama kehamilan ketka janin baru terbentuk. 


4. Vitamin C - 1 biji sehari



Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen, membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan, juga untuk kesihatan gigi dan gusi yang sihat. Vita C juga menbantu dalam penghadaman zat dan meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh serta meningkatkan kadar serapan zat besi untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.  


5. Vitalea - 1 biji sehari 



Merupakan  multivitamin dan multimineral yang lengkap. Membantu melengkapkan kekurangan nutrien seharian. Ibu-ibu hamil yang mengalami masalah kurang darah dan selalu pitam serta pening sangat sesuai mengambil suplemen ini. Ia sangat membantu meningkatkan paras hemoglobin dalam darah.


6. Omega Guard - 1 biji sehari



Pengambilan Omega Guard sangat penting dalam pembentukan otak bayi. Mengandungi DHA dan EPA yang sangat penting untuk otak dan mata bayi. Untuk ibu pula ia membantu mengawal paras kolesterol dalam darah. Pengambilan disyorkan bermula trimester kedua dan ketiga.


Vitamin yang tidak sesuai di ambil oleh ibu-ibu hamil:

1. Vivix
2. GLA
3. Alfalfa
4. Vitamin E
5. Herb lax
6. Carotomax
7. AJHT
8. Garlic
9. CoqHealth Plus
10. Cinch Shake

Selain menjaga kesihatan janin dan ibu, terdapat juga tips-tips tertentu untuk dijadikan amalan ibu-ibu hamil sepanjang kehamilan. 


Saya doakan moga kesihatan ibu-ibu hamil yang membaca penulisan saya ini sentiasa dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat Allah. 

Amin

Penghantaran ke seluruh Malaysia. COD area Kuantan, Pekan & Kemaman. Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian, pembelian produk, menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan saya melalui  : 
Gmail: hatini277@gmail.com 
Call/whatsapp: 019-9667905

Setiap pembelian, beserta dengan konsultasi ekslusif 
 **Kesejahteraan anda Kepuasan kami**

0 comments

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment