Senarai Pengedar Shaklee

Monday, June 23, 2014

Cara Untuk Menurunkan Kolesterol

.


Perkara yang paling penting untuk menurunkan kolesterol ialah menukar gaya hidup.

1. Pemakanan



gambar hiasan

  • Menukar gaya pemakanan didapati dapat menurunkan kadar kolesterol dalam darah sebanyak 10-15%.
  • Kurangkan makanan yang mengandungi kolesterol dan gantikan dengan makanan yang mengandungi kandungan lemak tidak tepu ( polyunsaturated fat dan monounsaturated fat ) yang tinggi seperti kekacang, avocado, minyak sayuran dan sebagainya.
  • Tambahkan soya dalam makanan harian. Soya mengandungi phyosterols yang bertanding dengan kolesterol dalam saluran usus kita. Apabila usus kita menyerap phytosterols, kolesterol tidak diserap dan phytosterols ini akan dikeluarkan semula oleh badan kita kemudian.
  • Tambahkan serat seperti oat , psyllium dan pectin dalam makanan harian. Adalah disarankan agar pemakanan serat begini diambil sebanyak 5-10 g sehari bagi mengurangkan kadar LDL.
  • Bagi yang mempunyai berat badan berlebihan, kurangkan pengambilan karbohidrat  ( nasi, kentang, roti, pasta) kerana berat badan berlebihan didapati menurunkan paras HDL dan meninggikan paras Triglycerides.
  • Buah merupakan makanan sifar kolesterol


2. Penurunan berat badan


gambar hiasan


  • Menurut Asia Pacific World Health Organization, BMI yang terbaik ialah kurang dari 23 kg/m2 dan ukuran pinggang mestilah kurang 95 sm bagi lelaki dan 80 sm bagi perempuan
  • Ukuran pinggang memainkan peranan penting dalam risiko penyakit jantung



3. Bersenam



gambar hiasan

  • Bersenam didapati mampu meninggikan kadar HDL dan menurunkan kadar triglycerides. Juga menurunkan tekanan darah tinggi dan mengawal penyakit kencing manis. Senaman seperti berbasikal, berenang dan berjoging selama setengah jam tiga kali seminggu berkesan membantu menurunkan risiko penyakit jantung dan strok.
  • Bersenam dapat menurunkan kadar LDL dalam darah



4. Kurangkan pengambilan rokok dan alkohol



  • Rokok dan alkohol meningkatkan risiko serangan jantung dan strok terutamanya dalam kalangan lelaki. Kebanyakan klinik kesihatan kerajaan pada masakini menawarkan program berhenti merokok untuk rakyat Malaysia yang komited dan berminat. Tanyalah klinik kesihatan berdekatan anda untuk maklumat lanjut.


5. Pemakanan tambahan (Suplemen)


  • omega-3 didapati berguna untuk mereka yang mempunyai paras triglyceride yang tinggi. Sebanyak 3-9g sehari diperlukan bagi menurunkan kadar triglyceride. Bagi mereka yang berisiko tinggi , pengambilan omega-3 sebanyak 0.75-1g sehari dapat mengurangkan kadar serangan jantung.
  • Bawang putih juga dikatakan mampu menurunkan  paras kolesterol




  • Produk terbaru Shaklee Phytocol-ST yang dilancarkan pada 7 Jun 2014 yang lalu mampu menghalang penyerapan kolesterol ke dalam salur darah. Pengambilan Phytocol-ST  2 biji 2 kali sehari sebelum makan,  membantu mengawal penyerapan kolesterol.  Saya mula mengamalkan Phytocol-ST 2 minggu lepas. Di samping pengambilan Omega-3, Lecithin, CoqHealth Plus, Vita E Complex & Garlic Complex secara konsisten. 

  • Sebelum ini (1 Jun 2014) bacaan LDL saya (kolesterol jahat) ialah 4.4mmol/l. Bacaan LDL sepatutnya ialah 2.6mmol/l. InsyaAllah 3 bulan lagi saya akan update bacaan LDL saya.



Sape yang minat sangat dengan makanan yang berlemak, bersantan & bergoreng, eloklah amalkan Phytocol-ST yang terhebat ini. Apa tunggu lagi. Mulakan hari ini. Sayangi diri anda. Sayangi jantung anda.  



Penghantaran ke seluruh Malaysia. COD area Kuantan, Pekan & Kemaman. Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian, pembelian produk, menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan saya melalui  : 
Gmail: hatini277@gmail.com 
Call/whatsapp: 019-9667905

Setiap pembelian, beserta dengan konsultasi ekslusif 
 **Kesejahteraan anda Kepuasan kami**

0 comments

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment